تبلیغات
نماز، ذكر الله - نماز در آئین زرتشت

سر مقاله این هفته

Sample image

چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند؟ در جواب مى گوییم این عمل مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه ... ادامه مطلب

به ذکر الله ؛ پایگاه تخصصی نماز خوش آمدید.

نماز در آئین زرتشت

مورخین تاریخ ظهور زرتشت را 6500 سال پیش از میلاد مسیح(علیه السلام)دانستهاند. برخى او را اهل بلخ مىدانند و بعضى او را اهل رى و برخى دیگر او را از تبار آذربایجان مىشمارند. در نحوه خلقت او مسائلى را نقل مىنمایند كه مشابه خلقت انبیاى الهى است امّا این اقوال چندان محكم و مستحكم نمىباشند.

در تاریخ منقول است كه تعالیم او یكتا پرستى بوده و مردم را به اهورامزداى یكتا دعوت مىنمود. سفارش او این بود: «حقیقت در جهان یكى است و آن یكتا پرستى است. در آن زمان در ایران دو گروه از مردم زندگى مىكردند دستهاى زندگى شهرى و به پرورش چهارپایان و زراعت مشغول بودند كه زرتشت از این گروه بود و گروه دیگر چادر نشین و صحرا گرد بودند(1). پیروان این آئین آداب و رسوم دینى خاصى داشتند كه مادر مقام بیان آن نیستیم. امّا آنچه كه براى ما اهمیت دارد وجود عمل عبادى نماز است در این كیش كه نحوه ایستادن به جهت خاص (قبله) و شرایط وضو و نماز بیان شده است.

قبله در آئین زرتشت

در كیش زرتشت، هنگام نماز خواندن تأكید شده است كه باید به جهت و سمت نور باشد از قبیل آفتاب، ماه، چراغ و آتش. زیرا آنان معتقدند كه نمىتوان براى خدا حدود وجهتى را معین نمود(2).

این عمل براى آنها یك امر بسیار معقول و منطقى به شمار مىآمد بخاطر اینكه آنان نور را تجلّى حقیقت و روشنایى را نمودارى از معنویت و طراوت روح دانسته كه انسان را به تجلیات انوار حقه الهى متوجه مىسازد بنابر این با توجه به این عقیده قبله زرتشتیان سمت و سوى مشخص و معیّنى نداشت بلكه هر جهتى كه نور وجود داشت همان سمت قبله آنان محسوب مىشد.

نحوه وضو ساختن پیروان زرتشت

در طریقه وضو گرفتن آنان دستها تا مچ و صورت تا بناگوش و بالاى پیشانى و نیز پاها تا قوزك را سه بار با آب تمیز شستشو مىدادند. و در صورت عدم دسترسى به آب یا به خاطر زخم دست و صورت و یا علل دیگر سه بار دست را برروى خاك پاك مىزنند و سپس به پشت دست و صورت مىكشند كه آن را تیمم مىگویند(3).

نماز پنجگانه در كیش زرتشت

در آئین زرتشت براى هر شبانه روز پنج وقت نماز و عبادت درنظر گرفته شد كه آن پنج وقت عبارتند از:

1 ـ هاون گاه (havangah) كه از برآمدن خورشید است تا نیمروز (ظهر).

2 ـ ریپت وین گاه (repithwingah) از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نیمروز.

3 ـ ازیرینگاه (oziringah) از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پیدا شدن ستاره.

4 ـ ایویس روتریم گاه (aiwisruthrimgah) از اوّل شب تا نیمه شب.

5 ـ اشهین گاه (ushinhingah) از نیمه شب است تا بر آمدن خورشید.

هر یك از این اوقات پنجگانه به اسم یكى از فرشتگان اختصاص دارد كه اسامى آنها آمده و لفظگاه در آخر هر یك به معنى وقت مىباشد(4).

پی نوشتها:

1 ـ ر. ك: تاریخ جامع ادیان، ص453 به بعد و تاریخ ادیان جهان، ج1 ص170.

2 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص182.

3 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص182.

4 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص180.

منبع: كتاب منبع: كتاب نقش نماز در شخصیت جوانان


نوشته شده در جمعه 2 دی 1390 08:15 ق.ظ
ارسال شده در: نماز در ادیان ،
دیدگاه ها : نظرات
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

گالری تصاویر

Sample image
Sample image
Sample image
Sample image

درباره وبلاگ


اِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی من «الله» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! قرآن كریم، سوره طه، آیه 14

نماز در کلام اهل بیت

آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :