تبلیغات
نماز، ذكر الله - مطالب آذر 1390

سر مقاله این هفته

Sample image

چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند؟ در جواب مى گوییم این عمل مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه ... ادامه مطلب

به ذکر الله ؛ پایگاه تخصصی نماز خوش آمدید.

نقش نماز در شخصیت جوانان

اینكه در انسان تمایلات و گرایشاتى وجوددارد كه او را متوجه به اهدافى مىسازد و مىخواهد به دست یابى با آن اهداف خود را تسكین و اطمینان ببخشد نشانه آن است كه باید چنین ملجائى وجود داشته باشد. چون اقتضاى حكمت بالغه الهى این است كه هیچ نیازى را بدون پاسخ نگذارد.

آرى اگر انسان احساس عطش و گرسنگى مىكند باید آب و طعامى باشد تا رفع تشنگى و گرسنگى نماید. حال باید دید كه چه عواملى اضطراب او را رفع مىكنند و چه دارویى براى او شفا بخش است و كدام طبیب به درد او عالم مىباشد؟

تردیدى نیست كه روح و حقیقت تعالیم دین به نیازهاى روحى و گرایشات غریزى و فطرى او برگشت مىكند و با جزم و یقین مىتوان گفت كه هیچ یك از دستورات دین بىارتباط با تكامل انسانى او نیست. «جان و جوهر پاسخ اسلامى به دنیاى متجدد در جهات دینى و معنوى و فكرى زندگى بشر نهفته است. همین جهات است كه كردار بشر و نحوه تلقى او را از جهان پیرامون رقم مىزند. مهمترین پاسخ یك جوان مسلمان و مهمترین گامى كه باید او پیش از هر چیز بردارد این است كه قوت ایمان خود را حفظ كند و اعتمادش را به صدق و اعتبار وحى اسلامى از دست ندهد. دنیاى متجدد به تدریج تباه شده است و در صدد است همه آنچه را كه مقدس و طبعاً دینى است از بین ببرد و بخصوص با اسلام به عنوان دینى كه از نگرش قدسى نسبت به زندگى و قانون الهى در برگیرنده همه افعال و اعمال بشر عدول نكرده است مخالفت دارد. اكثر مشترقان غربى حدود دو قرن به اسلام مىتاختهاند و سعى داشتهاند به مسلمین یاد دهند كه دین خود را چگونه بفهمند»(1). همه این تلاشها بدان جهت صورت مىگیرد كه اسلام چون مسیحیت و یهودیت تحریف نشده و متون واقعى آن در دست است و پاسخ همه معضلات را مىتوان در او جست.

در متن و منبع همین دین (قرآن) به مسلمانان تعلیم داده مىشود كه قرآن شفاى همه امراض قلبى انسانهاست قد جاءتكم موعظةٌ من ربكم وشفاءٌ لما فى الصدور. «اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمد و درمان آنچه كه در سینههاست»(2).

و خداوند، عالِم به سرّ و علن همه موجودات بوده پس تنها طبیب حاذق اوست و قرآن تنها نسخه كاملى است كه با عمل بدان مىتوان سلامت كامل را بدست آورد چنانچه على(علیه السلام) فرمودهاند: «از قرآن براى بیمارىهاى خود شفا طلب كنید و براى حل مشكلات خویش به آن استعانت بجوئید چه اینكه در قرآن شفاى بزرگترین دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهى است»(2).

و نیز در همین دین تأكید بسیار رفته است به اینكه اطمینان قلبى شما انسانها در گرو یاد الهى است. الا بذكر الله تطمئنّ القلوب «آگاه باشید كه با ذكر و یاد خدا دلها آرامش مىیابد» (3).

پس تنها ملجأ و پناهگاه واقعى، اتصال قلوب به عالم لاهوت و سپردن دل به دست صاحبدل و توجه كامل به خالق قادر است تا اینكه خود را بدان وابسته ببند و از غیر او دل بركند و پاسخ اصلى و برآوردن همه نیاز و فقر خود را در بىنیازى و غناى او یابد و هدایت خویش را در عمل به دستورات و تعالیم او بداند و تعدیل شخصیت و تكمیل انسانیت خود را در انس و آشنایى با تعالیم قرآن و دستورات اسلام جستجو نماید.

پی نوشتها:

1- دكتر حسین نصر جوان مسلمان و دنیاى متجدد، ص342.

2 ـ جوان مسلمان و دنیاى متجدد، ص352.

3 ـ سوره مباركه یونس، آیه 57.

منبع: كتاب نقش نماز در شخصیت جوانان


نوشته شده در پنجشنبه 1 دی 1390 11:20 ب.ظ
ارسال شده در: آثار و بركات نماز ،
دیدگاه ها : نظرات

وصیت ملا حسنعلى اصفهانى درباره نماز

مرحوم ملا حسنعلى اصفهانى از جمله علما و عرفاى بنام شیعه است از او كرامات بسیارى منقول است كتاب ارزشمند «نشان از بىنشانها» كه تا بحال چندین بار تجدید چاپ شده شمهاى از كرامات این عارف وارسته را آورده است.

در حالات اواخر عمر شریفش چنین آوردهاند كه: «روز چهارشنبه بود كه حال او به وخامت گرایید. اظهار داشتند كه من صبح یكشنبه خواهم مرد و وصایایى بدین شرح فرمودند:

«هر آینه به پیامبران پیش از شما و به شما وصیت كردیم كه از خداى بترسید و تقوا پیشه سازید».

(آیه 131 سوره مباركه نساء):

نیست جز تقوا در این ره توشهاى***نان و حلوا را بنه در گوشهاى

اگر در این راه تقوى نباشد ریاضات و مجاهدات را هرگز اثرى نیست و جز خسران ثمرى ندارد و نتیجهاى جز دورى از درگاه حق تعالى نخواهد داشت. امام سجاد(علیه السلام) فرمودند:

اِنَّ العلم اذا لم یَعْمَلْ به لم یزدد صاحبه الاّ كفراً ولم یزدد من الله الاّ بُعداً. «همانا هرگاه به علم عمل نشود جز افزایش كفر و بُعد از درگاه حق ثمرى نخواهد داشت».

اگر آدمى یك اربعین (چهل روز) به مجاهدت نفس بپردازد امّا یك نماز صبح از او قضا شود نتیجه آن چهل روز گرد روى هواست بدان كه در تمام عمر خود تنها یك روز، نماز صبحم قضا شد. پسر بچهاى داشتم شب آن روز از دست رفت. سحرگاه مرا گفتند كه این رنج فقدان را به علت فوت نماز صبح، مستحق شدهاى.

اینك اگر شبى تهجدم (نماز شبم) ترك گردد صبح آن شب، انتظار بلایى مىكشم. اگر بجایى رسیدهام به بركت بیدارى شبها و مراقبت در امور مستحب و ترك مكروهات بوده است.

اكنون پسرم ترا به این چیزها وصیت و سفارش مىكنم.

اوّل: آنكه نمازهاى یومیه خویش را در اول وقت آنها به جاى آورى.

دوم: آنكه در انجام حوائج مردم هر قدر كه مىتوانى بكوشى و هرگز میندیش كه فلان كار بزرگ از من ساخته نیست زیرا اگر بنده خدا در راه حق گامى بردارد خدا نیز او را یارى خواهد نمود.

سوم: آنكه سادات را بسیار گرامى و محترم شمارى و هر چه دارى در راه ایشان صرف و خرج كنى.

چهارم: از تهجد و نماز شب غفلت مكن و تقوا و پرهیز پیشه خود ساز.

تا اینكه روز یكشنبه (هفدهم شعبان سال 1361 هـ . ق) یكى دو ساعت از طلوع آفتاب گذشته بود كه جان به جان آفرین تسلیم نمود و به دیار باقى شتافت. الا اِنّ اولیاء الله لا یموتون بل ینقلبون من دار الى دار. «آگاه باشید كه اولیاى خدا نمىمیرند بلكه از خانهاى به خانه دیگر منتقل مىشوند»(1).

پی نوشتها:

1- نشان از بىنشانها، ص30 ـ 33.

منبع: كتاب نقش نماز در شخصیت جوانان


نوشته شده در پنجشنبه 1 دی 1390 08:14 ب.ظ
ارسال شده در: مقالات ،
دیدگاه ها : نظرات

آخرین نماز

ظهر عاشورا نزدیك مى شد سى نفر از اصحاب حسین (ع ) در جریان یك تیراندازى كه به وسیله دشمن انجام گرفت به خاك و خون علطیدند و شربت شهادت نوشیدند.
بقیه نیز در انتظار جانبازى لحظه شمارى مى كردند و بى قرارى مى نمودند. ناگهان مردى از اصحاب اباعبداللّه متوجه شد كه ظهر شده است .
لذا خدمت امام (ع ) آمد و عرض كرد:
یا اباعبداللّه ! وقت نماز فرارسیده و ما دلمان مى خواهد براى اخرین بار در زندگى نماز جمماعتى با شما بخوانیم .
حضرت نكاهى كرد و تصدیق نمود كه وقت نماز است و این جمله را فرمود: ذكرت الصلوة جعلك اللّه من المصلین نماز را یاد كردى ، خداوند تو را از نماز گزاران قرار دهد.
فورا حسین (ع )در همان میدان جنگ به نماز ایستاد و اصحاب هم به آن حضرت اقتدا كردند نمازى كه د راصطلاح فقه اسلامى نماز خوف نامیده مى شود، یعنى داراى دو ركعت بمانند نماز مسافر براى اینكه مجال نداشتند نماز را مفصل بخوانند چون وضع دفاعیشان به هم مى خورد. به همین جهت از یاران در مقابل دشمن ایستادند و نیمى به جماعت اقتدا كردند.
نمازگزاران مى بایست یك ركعت از نماز را با امام بخوانند و ركعت دیگر را خود بجا بیاورند تا زودتر پست را از دوستانشان تحویل كرفته و انها نیز فضیلت جماعت و
نماز خواندن با حسین را در یابند.


اما در این حال وضع اباعبداللّه (ع ) یك وضع حاصى بود زیرا كه او ویارایشار دشمن چندان دور نبودند و لذا در حمله ناجوانمردانه اى كه دشمن انجام داد اصحابى كه خود را مقابل حصم سپر ساخته بودند مورد هجوم تیرهاى دشمن قرار گرفتند آنهم دو جور تیر، تیرى كه از زبان حارج مى شد و تیرى كه از كمان رها مى گشت .
یكى از افراد دشمن فریار براورد اى حسین نماز بخوان ! اما نماز تو دیگر فایده اى ندارد تو بر پیشواى زمان خودت یزید یاغى هستى لذا نماز تو قبول نیست !!!
تیرهایى كه از كمان ها نیز پرتاپ مى شد، بعضى از مدافعان حریم حسینى را به خاك افكند وقتى كه امام (ع ) نمازش تمام شد یكى دو نفراز آن رادمردان را در خاك و خون غلطان یافت ، یكى از آنها سعید بن عبداللّه حنفى بود آقا خودش را به بالین او رساند تا سعید متوجه شد كه حسین (ع ) به بالینش ‍ آمده جمله عجیبى گفت عرض كرد:
یا ابا عبداللّه ! اُوفیتُ ایا من حق وفا را بجا آوردم ؟
او انقدر حق حسین را بالا و بزرگ مى دانست كه فكر مى كرد این مقدار فداكارى هم شاید كافى نباشد. (1)
این بود
آخرین نماز اباعبداللّه و یاران پاكبازش در ظهر عاشورا و در سرزمین كربلا!!

پی نوشتها:

1- گفتارهاى معنوى ، صص 97و98

منبع: كتاب حكایتها و هدایتها در آثار استاد شهید آیة الله مرتضى مطهرى


نوشته شده در پنجشنبه 1 دی 1390 04:23 ب.ظ
ارسال شده در: داستانهای نماز ،
دیدگاه ها : نظرات

نمازهاى مستحب

نمازهاى مستحبى زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نمازهاى مستحبى به خواندن نافله شبانه روز بیشتر سفارش شده و آنها در غیر روز جمعه سىوچهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا و یازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح مى باشد و چون دو ركعت نافلها عشا نشسته خوانده مى شود، یك ركعت حساب مى شود ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر چهار ركعت اضافه مى شود.

از یازده ركعت نافله شب، هشت ركعت آن باید به نیت نافله شب و دو ركعت آن به نیت نماز شفع و یك ركعت آن، به نیت نماز و تر خوانده شود. و دستور كامل نافله شب در كتابهاى دعا گفته شده است.

نمازهاى نافله را مى شود نشسته خواند، ولى بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را یك ركعت حساب كند، مثلاً كسى كه مى خواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند، بهتر است شانزده ركعت بخواند، و اگر مى خواهد نماز وتر را نشسته بخواند، دو نماز یك ركعتى نشسته بخواند.

نافله ظهر و عصر را در سفر نباید خواند، و اما نافله عشا را اگر به رجاء مطلوبیت بیاورد مانعى ندارد.

وقت نافله هاى یومیه

نافله نماز ظهر پیش از نماز ظهر خوانده مى شود و وقت آن از اول ظهر است تا موقعى كه آن مقدار از سایه شاخص كه بعد از ظهر پیدا مى شود، به اندازه دو هفتم آن شود، مثلاً اگر درازاى شاخص هفت وجب باشد، هر وقت مقدار سایه اى كه بعد از ظهر پیدا مى شود به دو وجب رسید، آخر وقت نافله ظهر است.

نافله عصر پیش از نماز عصر خوانده مى شود و وقت آن تا موقعى است كه آن مقدار از سایه شاخص كه بعد از ظهر پیدا مى شود، به چهار هفتم آن برسد. و چنانچه بخواهد نافله ظهر یا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند، باید نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر بخواند و بنابر احتیاط واجب نیت ادا و قضا نكند.

وقت نافله مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتى كه سرخى طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پیدا مى شود از بین برود، اگر چه دور نیست كه وقت او امتداد داشته باشد به امتداد وقت خود مغرب تا وقت مختص به عشاء.

وقت نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود.

نافله صبح پیش از نماز صبح خوانده مى شود و وقت آن بعد از فجر اول است تا وقتى كه سرخى طرف مشرق پیدا شود. و نشانه فجر اول در وقت نماز صبح گفته شد. و ممكن است نافله صبح را بعد از نافله شب بلافاصله بخواند.

وقت نافله شب از نصف شب است، تا اذان صبح و بهتر است نزدیك اذان صبح خوانده شود.

مسافر و كسى كه براى او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، مى تواند آنرا در اول شب بجا آورد.

منبع: كتاب رساله توضیح المسائل آیت الله شاهرودی


نوشته شده در پنجشنبه 1 دی 1390 07:13 ق.ظ
ارسال شده در: نمازهای مستحبی ،
دیدگاه ها : نظرات

نماز وسیله آبادانى مساجد

روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله به ابوذر فرمود:اى ابوذر! كسى كه دعوت خداوند را اجابت كند و در تعمیر و آبادانى مساجد نیكو بكوشد ثواب آن از جانب پروردگار بهشت است ابوذر پرسید: مساجد را چگونه آباد كنیم ؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: در آنها با صداى بلند سخن نگوئید، حرف باطل و سخن نادرست نزنید،و داد و ستد و خرید و فروش نكنند اى اباذر! تا در مسجد هستى از یاوه گویى وبیهوده گویى بپرهیز و اگر رعایت نكردى روز قیامت خویشتن را ملامت سرزنش مكن  (1)
باید توجه داشته باشیم كه اولین مسجدى در
روى زمین بنا شد مسجد الحرام و پس از آن مسجدالاقصى بوده است ،در این باره از ابوذر روایت شده است كه رسول خدا صلى الله علیه و آله راجع به نخستین مسجد كه در زمین بنا شد، سوال كرد حضرت فرمود: مسجد الحرام و پس از آن مسجد الاقصى بنا نهاده شد (2)
و اما اولین مسجدى كه بعد هجرت رسول خدا صلى الله علیه و آله بناشد مسجد قبا بوده است پیامبر گرامى اسلام در ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت مكه را به قصد مكه یثرب (مدینه ) ترك كرد آن حضرت بعد از پیمودن حدود چهار صد كیلومتر سرانجام در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول به دهكده قبا رسید ( رسید در دو فرسخى مدینه مركز قبیله بنى عمرو بن عوف بود پیامبر اسلام تا آخر آن هفته در آن دهكده توقف كرد و شالوده مسجدى را براى آن قبیله ریخت كه به مسجد قبا نام گرفت .

بنابراین مسجد قبا اولین مسجدى است كه توسط پیامبر اسلام در مدینه بعد از هجرت بنا شد. پیامبر گرامى اسلام شخصا در ساختن این مسجد سعى و تلاش زیادى مى كرد، جایى كه اصحاب از آن حضرت مى خواستند تا در كنارى نشسته و فقط ناظر امور باشند، اما پیامبر صلى الله علیه و آله نپذیرفتند و خودشان ششخصا كار مى كردند و قرآن كریم نیز به این مطلب اشاره دارد مى فرماید مسجدى كه از نخستین روز بر اساس تقوى بنا شده سزاوارتر است كه در آن نماز بخوانى(3)
آرى چنین است كه این فریضه مهم دینى یعنى نماز باعث عمران و آبادانى مساجدها گردید چون مسجد بهترین مكان براى عبادت خداو در روى زمین است اما چرا در بعضى از مناطق در امر مسجد سازى هیچ تعهدى ندارند و به این مكان مقدس اهمیت زیادى قائل نیستند ،بشناسیم بسوى
عمران و آبادانى مساجدها تا اجتماع نماز گزاردند مسجد بیشتر شود چون دشمنان امروزه از اجتماع نماز گزاران در مسجد مى ترسند!

پی نوشتها:

1- وسائل ج 3 ص 507
2- مجمع البیان ج 1 ص 477
3- توبه آیه 108

منبع: كتاب نماز راز دوست


نوشته شده در چهارشنبه 30 آذر 1390 10:19 ب.ظ
ارسال شده در: مساجد ،
دیدگاه ها : نظرات
تعداد کل صفحات : 3 1 2 3

گالری تصاویر

Sample image
Sample image
Sample image
Sample image

درباره وبلاگ


اِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی من «الله» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! قرآن كریم، سوره طه، آیه 14

نماز در کلام اهل بیت

آمار و ارقام

بازدید امروز :
بازدید دیروز :