نماز، ذكر الله اِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی من «الله» هستم؛ معبودی جز من نیست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! قرآن كریم، سوره طه، آیه 14 tag:http://atromarket.ir 2018-12-13T05:31:13+01:00 mihanblog.com لیست خرید لوازم التحریر برای شروع سال تحصیلی مدارس 2018-12-02T17:01:54+01:00 2018-12-02T17:01:54+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/68 در این مقاله مطالبی درباره لیست خرید لوازم التحریر را به صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم کرد. وقتی به اواخر شهریور ماه نزدیک می شویم، اکثر خانواده ها به شدت درگیر مدارس ‏فرزندان‌شان می شوند. اما بخش بااهمیتی که کمی جلوتر از مهر ماه می بایست به آن ‏توجه ویژه‌ای شود، تهیه لوازم ضروری مدرسه برای بچه هاست. منظورمان لوازم التحریر ‏است. اگر یک بار دغدغه‌ی تهیه‌ی لیست خرید لوازم التحریر را داشته اید، حتماً درک خواهید کرد ‏که چه کار مهم و طاقت فرسایی است.‏ ما در این مقاله قصد دار در این مقاله مطالبی درباره لیست خرید لوازم التحریر را به صورت مختصر و مفید بررسی خواهیم کرد. وقتی به اواخر شهریور ماه نزدیک می شویم، اکثر خانواده ها به شدت درگیر مدارس ‏فرزندان‌شان می شوند. اما بخش بااهمیتی که کمی جلوتر از مهر ماه می بایست به آن ‏توجه ویژه‌ای شود، تهیه لوازم ضروری مدرسه برای بچه هاست. منظورمان لوازم التحریر ‏است.

اگر یک بار دغدغه‌ی تهیه‌ی لیست خرید لوازم التحریر را داشته اید، حتماً درک خواهید کرد ‏که چه کار مهم و طاقت فرسایی است.‏ ما در این مقاله قصد داریم در خصوص لوازم التحریر بچه هایی صحبت کنیم که هنوز ‏پیش دبستانی هستند یا نهایتا به کلاس اول می روند.

آن چیزی که عیان است، سن و ‏سال کم این‌گونه دانش آموزان است که تهیه لیست خرید لوازم التحریر را سخت‌تر می کند، چرا که در ‏درجه اول باید وسایل را طوری انتخاب کنیم که سلامت آنها را به خطر نیندازد. حال با ‏ما همراه باشید تا به شما بگوییم که می بایست چه نکاتی را رعایت کنید.‏

 

لیست خرید لوازم التحریر

از دو لحاظ می توان این مورد را بررسی کرد. اول اینکه مدادها به روش های مختلفی ‏تولید می شوند. یعنی ممکن است در تولید آنها از ترکیباتی مانند: خاک رس، گرافیت و ‏اندکی دوده استفاده شود.

حال میزان هر کدام از این ترکیبات، می تواند متفاوت باشد. ‏بنابراین، باید مدادی را خریداری کنید که نوکش سفت تر باشد. هم به این دلیل که زود ‏نشکند و به صرفه باشد و هم اینکه نیاز به تراش کردن نداشته باشد، چرا که بچه ها در ‏آن سن و سال شاید به خوبی روش تراش کردن را ندانند.

البته از خریدن مدادهای با ‏نوک خیلی سفت هم جداً خودداری کنید، چون نوشتن با این‌گونه مدادها دشوارتر است و ‏اگر زمان تراشیده شوند، نوک‌شان خیلی تیز می شود و ممکن است در صورت شیطنت، ‏به بچه آسیب برساند.‏

انتخاب صحیح خودکار

 

متعجب نشوید! استفاده از خودکار، دیگر دبستانی و غیر دبستانی نمی شناسد، فقط ‏کافیست در انتخاب آن کمی دقت کنید. توصیه می کنیم خودکاری که جنس بدنه‌اش ‏سبک‌تر باشد را انتخاب کنید.

همچنین حتما خودکاری خریداری شده در داشته باشد. ( ‏اگر جوهر پس نداد، کیف و کتاب را خراب نکند ). شما والدین عزیز باید دقت کنید که ‏اگر فرزندتان آلرژی دارد و یا کلاً بچه‌ی حساسی است، برایش خودکارهای معطر ‏خریداری نکنید، چون ممکن است در طول زمان آزارش دهد. بهتر است خودکارهایی را ‏انتخاب کنید که پوشش پلاستیکی دارند؛ همچنین خودکار با مقطع سه گوش بهتر در ‏انگشتان دست قرار می گیرد.‏

انتخاب مداد تراش خوب

اگر می خواهید برای فرزندتان، وسایلی مانند: گونیا، خط کش، پرگار و یا حتی نقاله ‏بخرید، توصیه می کنیم که از جنس پلاستیکی استفاده کنید، چرا که همه این وسایل ‏نوک‌های تیز دارند، و امکان آسیب رسانی‌شان زیاد است.

 

برای مداد تراش نیز حتما از ‏نوع مخزن دارش خریداری کنید. برای خرید پاک‌کن هم از انواعی استفاده کنید که بند ‏دارند، چرا که به دلیل کوچک بودنشان امکان گم شدن این‌گونه وسایل بالاست.‏

انتخاب صحیح ماژیک

ماژیک و یا مداد شمعی ها از وسایلی‌اند که بچه ها زیاد به دنبال آنها هستند. اما والدین ‏باید مراقب باشند تا از طرف این‌گونه وسایل به بچه ها آسیبی نرسد. اکثر این موارد، یا ‏آلرژی‌زا هستند و یا سمی. پس توصیه می کنیم که حتما این گونه وسایل را روکش‌دار ‏تهیه کنند. برای ماژیک ها هم حتما از مارک‌های معتبر بهره ببرید. برای خرید این ‏ابزارها نیز از رنگ هایی استفاده کنید که چشم ها را کمتر خسته می کند، مانند: رنگ ‏های فسفری و یا هر رنگ روشن دیگری.‏

 

انتخاب صحیح دفتر

برای بچه های کوچک معمولاً دفاتری را باید استفاده کرد که کم حجم باشند. اول اینکه ‏نباید خیلی دیر تمام شود، چون حوصله بچه را سر می برد، دوم اینکه دفاتر با قطرهای ‏بزرگ، سنگین است و جابجا کردنش را برای بچه سخت خواهد کرد. توصیه هم می کنیم ‏که دفاتر را رنگارنگ و با جلدهای مختلف تهیه کنید تا ضمن تنوع و احساس خوب ‏برای بچه، دفترهای مخصوص هر درس را گم اشتباه نگیرد.‏

شما میتوانید برای خرید لوازم التحریر با کیفیت ، متنوع و ارزان به فروشگاه اینترنتی بهارینو مراجعه نمایید و به صورت آنلاین خرید نمایید.

]]>
اجاره ماشین 2018-12-01T16:41:11+01:00 2018-12-01T16:41:11+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/67    اجاره ماشین  شرایطی را مهیا میکند که فرد ماشین مورد نظر خود را در اختیار داشته اما مالک آن نباشد.  همچنین رنت ماشین یک راه اقتصادی و به صرفه برای کسانی است که میخواهند سرمایه خود را صرف کسب و کارشان کنند.  با اجاره خودرو میتوانید رانندگی با ماشین دلخواهتان را با هزینه اندک اجاره خودرو تجربه کنید.  از دیگر مزیت های اجاره خودرو معاف بودن از هزینه های جانبی تعمییر و نگه داری و   بیمه و … است.  تمام ماشین های موجود در اجاره خودرو توسط اشخاص و شرکت ها به اشت   اجاره ماشین  شرایطی را مهیا میکند که فرد ماشین مورد نظر خود را در اختیار داشته اما مالک آن نباشد.

  همچنین رنت ماشین یک راه اقتصادی و به صرفه برای کسانی است که میخواهند سرمایه خود را صرف کسب و کارشان کنند.
  با اجاره خودرو میتوانید رانندگی با ماشین دلخواهتان را با هزینه اندک اجاره خودرو تجربه کنید.
  از دیگر مزیت های اجاره خودرو معاف بودن از هزینه های جانبی تعمییر و نگه داری و   بیمه و … است.

 

تمام ماشین های موجود در اجاره خودرو توسط اشخاص و شرکت ها به اشتراک گذاشته شده اند

   

لازمه ها دقت در انتخاب شرکت یا شخص اجاره دهنده   ماشین بدون راننده

 

تصور کنید برای مسافرت خود یا یک قرار کاری مهم یا   حتی جهت استفاده شخصی از خدمات اجاره خودرو استفاده کرده اید.
حال ماشین شما دچار مشکل و خرابی شود و همه برنامه های شما به هم بریزد.
به همین جهت است که سالم بودن و عدم نقص فنی ددر هنگام اجاره خورو یکی از مهمترین   معیارهاست.
علاوه بر این ها میزان کارکرد نقش تعیین کننده و اساسی را در کیفیت خدمات اجاره خودرو دارد.

 

ما در اجاره بازار قصد داریم شما را با افرادی که قصد اجاره خودرو خود را دارند آشنا کنیم.
در این صورت میتوانید شرایط مختلف اجاره ماشین را باهم مقایسه کنید و از بین آن ها بهترین را از نظر خود انتخاب کنید.
همچنین اگر شما مالک یک ماشین هستید میتوانید از خودرو خود درآمد زایی کنید.
به این صورت که آگهی شخصی خود برای کرایه ماشین تان را در سایت اجاره بازار ثبت کنید.
حتی اگر مالک یکی از شرکت های اجاره خودرو هستید میتوانید آگهی های بیشتری برای رنت ماشین بسازید.

 

 

 

همچنین ما در پلتفرم اجاره خودرو اجاره بازار شرایطی   را مهیا کرده ایم

 

که میتوانید در آن مشخص کنید که شرایط اجاره ماشین با راننده یا اجاره خودرو بدون راننده را دارید.
میتوانید حتی در مورد رنت ماشین با راننده توضیحات بیشتری در مورد راننده خود بدهید.

 

اگر شما یک کاربر هستید که برای اجاره خودرو به سایت اجاره بازار مراجعه کرده به راحتی میتوانید به اجاره خودرو مورد نظر خود برسید.
در ابتدا باید تعیین کنید که به دنبال رنت ماشین با راننده یا اجاره ماشین بدون راننده هستید.
سپس در دسته انتخاب شده میتوانید به دنبال ماشین مورد نظر خود را از بین استان های موجود بگردید.
یا میتوانید با فیلترهایی مانند قیمت روزانه اجاره خودرو درد زمان کمتری به نتیجه دلخواهتان برسید.
حتی اگر قصد اجاره خودرو برای میهمان خارجی خود را دارید میتوانید

 

به اجاره ماشین با راننده گانی اقدام کنید که به یکی از زبان های خارجی تسلط دارند.
یکی از مزایای اجاره بازار این است که شما میتوانید زبان خارجی راننده کرایه ماشین را انتخاب کنید و تنها به زبان انگلیسی بسنده نکرده ایم.

 

اما آیا میدانید اجاره خودرو چه مزایایی برای شما به همراه خواهد داشت؟

 

اجاره ماشین شرایطی را مهیا میکند که فرد ماشین مورد   نظر خود را در اختیار داشته اما مالک آن نیست.
همچنین اجاره خودرو یک راه اقتصادی و به صرفه برای کسانی است که میخواهند سرمایه خود را صرف کسب و کارشان کنند.
با اجاره ماشین میتوانید رانندگی با ماشین دلخواهتان را با هزینه اندک اجاره   خودرو تجربه کنید.
از دیگر مزیت های اجاره خودرو معاف بودن از هزینه های جانبی تعمیر و نگه داری و بیمه و … است.

 

اجاره خورو لوکس نه تنها به کسانی که نمیخواهند سرمایه خود را برای خرید خودرو خرج کنند یا حتی کسانی که سرمایه کافی ندارند

 

کمک شایانی میکند بلکه هزینه های نگه داری بی جهت خوردو شخصی را نیز کاهش میدهد.

   

موارد اجاره خودرو

 

صنعت اجاره ماشین کاربردهای زیادی دارد.
مثلا اگز میهمان خارجی دارید میتوانید با اجاره خودرو ماشین لوکس از وی استقبال کنید.
بسیاری از افراد نیز برای عروسی خود اجاره ماشین را ترجیح میدهند.

 

شما حتی میتوانیدد برای قرارهای کاری و مهم از خدمات اجاره خودرو بهره ببرید.
حتی اگر دوست دارید تجربه سوار شدن در یک ماشین لوکس را بدون زحمت رانندگی داشته باشید

 

اجاره خودرو بدون راننده انتخاب خوبی برای شماست.

 

حتی میتوانید برای استفاده روزانه و شخصی خود از اجاره خودرو کمک بگیرید

 

تا سرمایه خود را در گردش نگه دارید و صرف سرمایه گذاری روی ایده های خود کنید.

 

امروزه اجاره خودرو نه یک کسب و کار لوکس و تجملاتی بلکه یک ضرورت محسوب میشود.

 

این ضرورت را میتوان در سرایت کردن فرهنگ اجاره خودرو رد اقشار ضعیف جامعه به خوبی دید.

 

انواع خدمات اجاره خودرو

 

خدمات رنت ماشین اجاره بازار به دو شکل اجاره خودرو روزانه و اجاره خودرو بالای هفت روز میباشد.

 

با استفاده از کرایه ماشین میتوانید علاوه بر صرفه جویی در هزینه و وقت خود تجربه سوار شدن در ماشین دلخواه خود را نیز کسب کنید.

]]>
معراج پیامبر و نماز خدا، و رهبرى على (ع) 2018-11-25T06:25:53+01:00 2018-11-25T06:25:53+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/66 جمعى از شاگردان امام صادق (ع) به گرد آن حضرت حلقه زده بودند، ابوبصیر مى گوید شخصى پرسید:اى پسر رسول خدا!، پیامبر(ص) را چند بار به معراج (و سیر در ملكوت اعلى ) بردند؟امام صادق : دوبار، جبرئیل آن حضرت را به معراج برد، و پیامبر(ص) در این سیر، به جائى رسید كه جبرئیل گفت همین جا بایست ! زیرا به جائى آمده اى كه هیچ فرشته و پیغمبرى به اینجا نیامده است ، همانا پروردگارت در نماز است پیامبر: چگونه خدا نماز مى خواند؟!جبرئیل مى فرماید: سبوح قدوس انا رب الملائمكه والروح ، سبقت رحمتى غضبىپاك و منزه

جمعى از شاگردان امام صادق (ع) به گرد آن حضرت حلقه زده بودند، ابوبصیر مى گوید شخصى پرسید:
اى پسر رسول خدا!، پیامبر(ص) را چند بار به معراج (و سیر در ملكوت اعلى ) بردند؟
امام صادق : دوبار، جبرئیل آن حضرت را به معراج برد، و پیامبر(ص) در این سیر، به جائى رسید كه جبرئیل گفت همین جا بایست ! زیرا به جائى آمده اى كه هیچ فرشته و پیغمبرى به اینجا نیامده است ، همانا پروردگارت در نماز است
پیامبر: چگونه خدا نماز مى خواند؟!
جبرئیل مى فرماید: سبوح قدوس انا رب الملائمكه والروح ، سبقت رحمتى غضبى
پاك و منزه ام ، منم پروردگار فرشتگان و روح كه رحمتم برخشمم ، پیشى گرفته است
پیامبر(ص) عرض كرد: اللهم عفوك عفوك : خدایا عفو و گذشت تو را مى طلبم ، عفو و گذشت تو را مى طلبم
آنگاه امام صادق (ع) فرمود پیامبر(ص) در معراج به جائى رسید كه خداوند(در قرآن) مى فرماید:


قاب قوسین او ادنى: به خدا نزدیك شد به اندازه دو كمان یا نزدیكتر نجم - 9
ابوبصیر یكى از شاگردان معروف امام صادق (ع) عرض كرد:
معنى این جمله (قاب قوسین ...) چیست ؟
امام صادق (ع ) فرمود: یعنى : به مقدار فاصله وسط انحناء كمان (روبروى دستگیره )، تا سرش ، آنگاه پیامبر(ص) نور عظمت الهى را از كمترین درجه تا بالاترین درجه ، مشاهده كرد
خداوند فرمود: اى محمد!
پیامبر (ص) عرض كرد:لبیك اى پروردگارم
خدا فرمود: رهبر امتت بعد از تو كیست ؟
پیامبر(ص) عرض كرد: خدا داناتر است .
خداوند فرمود:او امیرمؤ منان و سرور مسلمانان ، و پشواى رو سفیدان ، على بن ابیطالب (ع) است
سپس امام صادق (ع) به ابوبصیر فرمود:سوگند به خدا، مقام رهبرى على (ع) از زمین نیامده ، بلكه شفاها از آسمان رسیده است (1)

پی نوشتها:

1- مولد النبى ، حدیث 13، ص 442 و 443 ج 1

منبع: كتاب داستانهاى اصول كافى

]]>
نماز در آئین زرتشت 2018-11-23T13:03:23+01:00 2018-11-23T13:03:23+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/65 مورخین تاریخ ظهور زرتشت را 6500 سال پیش از میلاد مسیح(علیه السلام)دانستهاند. برخى او را اهل بلخ مىدانند و بعضى او را اهل رى و برخى دیگر او را از تبار آذربایجان مىشمارند. در نحوه خلقت او مسائلى را نقل مىنمایند كه مشابه خلقت انبیاى الهى است امّا این اقوال چندان محكم و مستحكم نمىباشند. در تاریخ منقول است كه تعالیم او یكتا پرستى بوده و مردم را به اهورامزداى یكتا دعوت مىنمود. سفارش او این بود: «حقیقت در جهان یكى است و آن یكتا پرستى است. در آن زمان در ایران دو گروه از مردم زندگى مىكر مورخین تاریخ ظهور زرتشت را 6500 سال پیش از میلاد مسیح(علیه السلام)دانستهاند. برخى او را اهل بلخ مىدانند و بعضى او را اهل رى و برخى دیگر او را از تبار آذربایجان مىشمارند. در نحوه خلقت او مسائلى را نقل مىنمایند كه مشابه خلقت انبیاى الهى است امّا این اقوال چندان محكم و مستحكم نمىباشند.

در تاریخ منقول است كه تعالیم او یكتا پرستى بوده و مردم را به اهورامزداى یكتا دعوت مىنمود. سفارش او این بود: «حقیقت در جهان یكى است و آن یكتا پرستى است. در آن زمان در ایران دو گروه از مردم زندگى مىكردند دستهاى زندگى شهرى و به پرورش چهارپایان و زراعت مشغول بودند كه زرتشت از این گروه بود و گروه دیگر چادر نشین و صحرا گرد بودند(1). پیروان این آئین آداب و رسوم دینى خاصى داشتند كه مادر مقام بیان آن نیستیم. امّا آنچه كه براى ما اهمیت دارد وجود عمل عبادى نماز است در این كیش كه نحوه ایستادن به جهت خاص (قبله) و شرایط وضو و نماز بیان شده است.

قبله در آئین زرتشت

در كیش زرتشت، هنگام نماز خواندن تأكید شده است كه باید به جهت و سمت نور باشد از قبیل آفتاب، ماه، چراغ و آتش. زیرا آنان معتقدند كه نمىتوان براى خدا حدود وجهتى را معین نمود(2).

این عمل براى آنها یك امر بسیار معقول و منطقى به شمار مىآمد بخاطر اینكه آنان نور را تجلّى حقیقت و روشنایى را نمودارى از معنویت و طراوت روح دانسته كه انسان را به تجلیات انوار حقه الهى متوجه مىسازد بنابر این با توجه به این عقیده قبله زرتشتیان سمت و سوى مشخص و معیّنى نداشت بلكه هر جهتى كه نور وجود داشت همان سمت قبله آنان محسوب مىشد.

نحوه وضو ساختن پیروان زرتشت

در طریقه وضو گرفتن آنان دستها تا مچ و صورت تا بناگوش و بالاى پیشانى و نیز پاها تا قوزك را سه بار با آب تمیز شستشو مىدادند. و در صورت عدم دسترسى به آب یا به خاطر زخم دست و صورت و یا علل دیگر سه بار دست را برروى خاك پاك مىزنند و سپس به پشت دست و صورت مىكشند كه آن را تیمم مىگویند(3).

نماز پنجگانه در كیش زرتشت

در آئین زرتشت براى هر شبانه روز پنج وقت نماز و عبادت درنظر گرفته شد كه آن پنج وقت عبارتند از:

1 ـ هاون گاه (havangah) كه از برآمدن خورشید است تا نیمروز (ظهر).

2 ـ ریپت وین گاه (repithwingah) از هنگام ظهر است تا سه ساعت بعد از نیمروز.

3 ـ ازیرینگاه (oziringah) از ساعت سه بعد از ظهر تا اوّل شب و پیدا شدن ستاره.

4 ـ ایویس روتریم گاه (aiwisruthrimgah) از اوّل شب تا نیمه شب.

5 ـ اشهین گاه (ushinhingah) از نیمه شب است تا بر آمدن خورشید.

هر یك از این اوقات پنجگانه به اسم یكى از فرشتگان اختصاص دارد كه اسامى آنها آمده و لفظگاه در آخر هر یك به معنى وقت مىباشد(4).

پی نوشتها:

1 ـ ر. ك: تاریخ جامع ادیان، ص453 به بعد و تاریخ ادیان جهان، ج1 ص170.

2 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص182.

3 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص182.

4 ـ تاریخ ادیان جهان، ج1 ص180.

منبع: كتاب منبع: كتاب نقش نماز در شخصیت جوانان

]]>
عکس نوشته های جدید عاشقانه و غمگین برای عکس پروفایل 2018-10-30T13:03:23+01:00 2018-10-30T13:03:23+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/64 حتما تا به حال شده که با توجه به حس و حالی که داشتید، عکس پروفایل خودتون رو در شبکه های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و... تغییر بدید. در سایت کافه پیکس شما میتوانید مجموعه ای کامل از عکس نوشته های زیبا و جدید در موضوعات مختلف پیدا کنید و به عنوان عکس پروفایل خودتون استفاده کنید.سایت کافه پیکس دارای دسته بندی های گوناگون در زمینه عکس نوشته می باشد، مانند: عکس نوشته عاشقانه، عکس نوشته غمگین، عکس نوشته آهنگ های مختلف، عکس نوشته مرتبط با خدا، عکس نوشته های خنده دار، مذهبی، من عکس نوشته می باشد، مانند: عکس نوشته عاشقانه، عکس نوشته غمگین، عکس نوشته آهنگ های مختلف، عکس نوشته مرتبط با خدا، عکس نوشته های خنده دار، مذهبی، مناسبتی، تولد و...چند نمونه از عکس نوشته های موجود در کافه پیکس:

عکس نوشته عاشقانه دل من با دل تو خوشه بدجوری دوریت منو میکشه برای پروفایل

عکس نوشته عاشقانه دل من با دل تو خوشه

عکس نوشته غمگین پاییزی،  پاییز اومده، پی نامردی…

پاییز اومده، پی نامردی
]]>
چگونه نماز انسان را از فحشا و منكر باز مى دارد 2017-12-01T15:05:43+01:00 2017-12-01T15:05:43+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/63 و سیاق آیات شاهد بر این است كه : مراد از این بازدارى ، بازدارى طبیعت نماز از فحشاء و منكر است ، البته بازدارى آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه ، كه هر كس نماز خواند، دیگر نتواند گناه كند.خواهى گفت چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند؟ در جواب مى گوییم این عمل مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه در جامعه اى صالح به جا بیاورد، و افراد آن جامعه نیز مانند او همه روزه به جا بیاورند، و مثل او نسبت به آن اهتمام بورزند، طبعا با


و سیاق آیات شاهد بر این است كه : مراد از این بازدارى ، بازدارى طبیعت نماز از فحشاء و منكر است ، البته بازدارى آن به نحو اقتضاء است نه علیت تامه ، كه هر كس نماز خواند، دیگر نتواند گناه كند.
خواهى گفت چطور نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند؟ در جواب مى گوییم این عمل مخصوصا كه بنده خدا آن را در هر روز پنج بار به جا بیاورد، و همه عمر ادامه دهد، و مخصوصا اگر آن را همه روزه در جامعه اى صالح به جا بیاورد، و افراد آن جامعه نیز مانند او همه روزه به جا بیاورند، و مثل او نسبت به آن اهتمام بورزند، طبعا با گناهان كبیره سازش ندارد.
آرى توجه به خدا از در بندگى ، آنهم در چنین محیط و از چنین افراد، طبیعتا باید انسان را از هر معصیتى كبیره و هر عملى كه ذوق دینى آن را شنیع مى داند، از قبیل قتل نفس ، تجاوز به جانها و به مال ایتام ، زنا، و لواط، باز بدارد، بلكه نه تنها از ارتكاب آنها، بلكه حتى از تلقین آن نیز جلوگیرى كند.
براى اینكه نماز مشتمل است بر ذكر خدا، و این ذكر، اولا ایمان به وحدانیت خداى تعالى ، و رسالت و جزاى روز قیامت را به نمازگزار تلقین مى كند، و به او مى گوید كه خداى خود را با اخلاص در عبادت مخاطب قرار داده و از او استعانت بنما، و درخواست كن كه تو را به سوى صراط مستقیم هدایت نموده ، و از ضلالت و غضبش به او پناه ببر.
و ثانیا او را وادار مى كند بر اینكه با روح و بدن خود متوجه ساحت عظمت و كبریایى خدا شده ، پروردگار خود را با حمد و ثنا و تسبیح و تكبیر یاد آورد، و در آخر بر خود و هم مسلكان خود و بر همه بندگان صالح سلام بفرستد.
علاوه بر این او را وادار مى كند به اینكه از حدث (كه نوعى آلودگى روحى است )، و از خبث یعنى آلودگى بدن و جامه ، خود را پاك كند، و نیز از اینكه لباس و مكان نمازش غصبى باشد، بپرهیزد، و رو به سوى خانه پروردگارش بایستد.
پس اگر انسان مدتى كوتاه بر نماز خود پایدارى كند، و در انجام آن تا حدى نیت صادق داشته باشد، این ادامه در مدت كوتاه به طور مسلم باعث مى شود كه ملكه پرهیز از فحشاء و منكر در او پیدا شود، به طورى كه اگر فرضا آدمى شخصى را موكل بر خود كند، كه دائما ناظر بر احوالش باشد، و او را آنچنان تربیت كند كه این ملكه در او پیدا شود و به زیور ادب عبودیت آراسته گردد، قطعا تربیت او موثرتر از تربیت نماز نیست ، و به بیش از آنچه كه نماز او را دستور مى دهد دستور نخواهد داد، و به بیش از آن مقدار كه نماز به ریاضت وادارش مى كند وادار نخواهد كرد.
جواب به این اشكال كه چرا بسیارى از نمازگزاران مرتكب كبائر و منكرات مى  شوند؟
در اینجا لازم است اشكالى كه به آیه شریفه شده ، و جوابش را خاطرنشان سازیم ، بعضى بر این آیه اشكال كرده اند كه :این آیه مى فرماید نماز از فحشاء و منكرات نهى مى كند، و حال آنكه ما بسیارى از نمازگزاران را مى بینیم كه از ارتكاب گناهان بزرگ پروایى ندارند، چرا نماز آنان از فحشاء و منكرات بازشان نمى دارد؟.
در جواب از این اشكال بعضى از علماء گفته اند:اصلا كلمه صلوه در آیه شریفه به معناى نماز نیست ، بلكه به معناى دعا است ، و مراد از دعا هم دعوت به سوى امر خدا است ، و معناى آیه این است كه : اى پیغمبر من ، بر دعوت به سوى امر خدا پایدارى كن ، كه اگر چنین كنى این دعوت مردم را از فحشاء و منكرات باز مى دارد لیكن این جواب اشكال دارد، براى اینكه در حقیقت براى رفع اشكال و فرار از آن ، آیه را از ظاهرش برگردانیده .
بعضى دیگر گفته اند:كلمه صلوه در آیه شریفه در معناى نكره است ، و معناى آیه این است كه یك قسم از نمازها باعث مى شود كه نمازگزار از فحشاء و منكرات اجتناب بورزد، و درست هم هست ، پس مراد همه نمازها نیست ، تا آن اشكال وارد شود.
بعضى دیگر گفته اند:نماز مادام كه نمازگزار مشغول آن است این اثر را دارد، یعنى شخص نمازگزار مادام كه مشغول نماز است كارهاى زشت نمى كند، چون همین اشتغال به نماز او را از كارهاى دیگر باز مى دارد.
بعضى دیگر گفته اند:آیه به همان ظاهرى كه دارد معنایى دارد كه آن اشكال متوجهش نمى شود، و آن این است كه : نماز مانند یك انسانى كه دیگرى را از فحشاء و منكرات نهى مى كند، به شخص نمازگزار مى گوید: زنا مكن ، ربا مخور، دروغ مگو، و ... و لیكن همان طور كه در آن انسان لازمه نهى این نیست كه شنونده گوش هم بدهد،و از گفته او منتهى هم بشود، در نماز نیز چنین است ، یعنى نماز مرتب به نمازگزار مى گوید كه چنین و چنان مكن ، و لیكن لازمه این نهى این نیست كه نمازگزار منتهى هم بشود، و از آن كارها دست بردارد. مگر نهى نماز از نهى خدا مهم تر و موثرتر است ، خداى تعالى در آیه شریفه ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذى القربى و ینهى عن الفحشاء و المنكر، به عدل و احسان و صله رحم امر مى كند، و از فحشاء و منكر نهى مى فرماید، و مع ذلك مردم همچنان نافرمانى اش مى كنند، و نهى او باعث انتهاى مردم نمى شود، نهى نماز هم مثل آن ، پس اشكالى كه بر آیه شده ناشى از این توهم است كه نهى همواره مستلزم انتهاء است ، و این توهمى است باطل .
از بعضى از مفسرین نقل شده كه در پاسخ از این اشكال گفته اند:نماز را براى این مى خوانند كه به یاد خدا بیفتند، همچنان كه خود خداى تعالى هم فرموده :اقم الصلوه لذكرى - نماز را براى یاد من به پا دار، و كسى كه به یاد خدا باشد، مسلما از اعمالى كه خوشایند خدا نیست پرهیز مى كند، و آن اشخاصى كه در اشكال مورد نظرند، اشخاصى هستند كه اگر نماز نخوانند گناه بیشتر مى كنند، و نماز در آنها این مقدار اثر گذاشته كه منكرات را كمتر مرتكب شوند.
حق مطلب در پاسخ اشكال فوق
لیكن خواننده عزیز توجه دارد كه هیچ یك از این جوابها با سیاق حكم ، و تعلیلى كه در آیه شریفه آمده نمى سازد، براى اینكه آنچه از سیاق برمى آید این است كه : اگر دستور داده اند به اینكه مردم نماز بخوانند، براى این است كه نماز آنان را از فسق و فجور باز مى دارد، و این تعلیل مى فهماند كه نماز عملى است عبودى ، كه به جا آوردنش صفتى در روح آدمى پدید مى آورد كه آن صفت به اصطلاح معروف ، پلیسى است غیبى ، و صاحبش را از فحشاء و منكرات باز مى دارد، و در نتیجه جان و دلش را از قذارت گناهان و آلودگى هایى كه از اعمال زشت پیدا مى شود، پاك مى نماید.
پس معلوم مى شود مقصود از نماز رسیدن به آن صفت است ، یعنى صفت بازدارى از گناه ، چیزى كه هست در جواب از آن اشكال مى گوییم : پیدایش این صفت اثر طبیعى نماز هست ، و لیكن به نحو اقتضاء، نه به نحو علیت ، پس اینكه در جواب دومى گفتند در بعضى افراد اثر دارد صحیح نیست ، بلكه در همه اثر دارد، و لیكن به نحو اقتضاء و نیز اینكه در جواب سوم گفتند اثرش تا وقتى است كه انسان مشغول نماز است ، صحیح نیست ، بلكه اثرش در همه احوال است اما به نحو اقتضاء و اینكه در جواب چهارم گفتند: نهى مستلزم انتهاء نیست و گویا در آیه شریفه فرموده نماز بخوان تا نهى نماز را بشنوى صحیح نیست ، بلكه نهى مستلزم انتهاء هست چیزى كه هست گفتیم به نحو اقتضاء و اینكه در جواب پنجم گفتند نماز یاد خدا است و یاد خدا انسان را از فحشاء باز مى دارد باز درست نیست ، براى اینكه اشكال بر گناهكارى نمازگزار است ، چه یاد خدا باشد و چه نباشد.
پس حق در جواب همان است كه گفتیم بازدارى از گناه اثر طبیعى نماز است ، چون نماز توجه خاصى است از بنده به سوى خداى سبحان ، لیكن این اثر تنها به مقدار اقتضاء است ، نه علیت تامه ، تا تخلف نپذیرد، و نمازگزار دیگر نتواند گناه كند، نه ، بلكه اثرش به مقدار اقتضاء است ، یعنى اگر مانع و یا مزاحمى در بین نباشد اثر خود را مى بخشد، و نمازگزار را از فحشاء باز مى دارد، ولى اگر مانعى و یا مزاحمى جلو اثر آن را گرفت ، دیگر اثر نمى كند، و در نتیجه نمازگزار آن كارى كه انتظارش را از او ندارند مى كند، خلاصه یاد خدا، و موانعى كه از اثر او جلو مى گیرند، مانند دو كفه ترازو هستند، هر وقت كفه یاد خدا چربید، نمازگزار گناه نمى كند، و هر جا كفه آن موانع چربید كفه یاد خدا ضعیف مى شود، و نمازگزار از حقیقت یاد خدا منصرف مى گردد، و گناه را مرتكب مى شود. و اگر خواننده عزیز بخواهد این معنا را لمس كند، باید حال بعضى از افراد كه نام مسلمان دارند، و در عین حال نماز نمى خوانند، در نظر بگیرد، كه اگر رفتار آنها را زیر نظر قرار دهد، مى بیند كه به خاطر نخواندن نماز، روزه را هم مى خورد، و حج هم نمى رود و زكات هم نمى دهد، و بالاخره سایر واجبات را هم ترك مى كند، و هیچ فرقى بین پاك و نجس ، و حلال و حرام نمى گذارد، و خلاصه در راه زندگى همچنان پیش مى رود، هر چه پیش آید خوش آید، و هیچ چیزى را در راه خود مانع پیشرفت خود نمى بیند، نه ظلم ، نه زنا، نه ربا، نه دروغ ، و نه هیچ چیز دیگر.
آن وقت اگر حال چنین شخصى را با حال كسى مقایسه كنى كه نماز مى خواند، و در نمازش به حداقل آن یعنى آن مقدارى كه تكلیف از گردنش ساقط شود اكتفاء مى كند، خواهى دید كه او از بسیارى از كارها كه بى نماز از آن پروا نداشت پروا دارد، و اگر حال این نمازگزار را با حال كسى مقایسه كنى كه در نمازش اهتمام بیشترى دارد، خواهى دید كه دومى از گناهان بیشترى پروا دارد، و به همین قیاس هر چه نماز كاملتر باشد، خوددارى از فحشاء و منكرات بیشتر خواهد بود.

منبع: ترجمه المیزان ج : 16 ص : 202

]]>
امام خمینى و نماز 2017-11-30T13:01:04+01:00 2017-11-30T13:01:04+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/57 یكى از پزشكان قم نقل مى كرد: هنگامى كه خبر دادند امام خمینى (قدّس سرّه ) دچار ناراحتى قلبى شده اند، خود را به بالین ایشان رسانده و فشار خونشان را گرفتم . فشار ایشان ، عدد 5 را نشان مى داد كه از نظر طبى خیلى خطرناك بود، كارهاى اولیه را انجام دادم و پس از دو ساعت كه قدرى وضع بهتر شده بود، ولى قاعدتا امام نمى توانستند و نمى بایستى حركت كنند، آماده حركت شدند. عرض كردم : آقا جان ! چرا برخاستید؟ فرمودند: نماز! عرض كردم : آقا شما در فقه مجتهدید و من در طبّ، حركت شما به فتواى طبّى من حرا

یكى از پزشكان قم نقل مى كرد: هنگامى كه خبر دادند امام خمینى (قدّس سرّه ) دچار ناراحتى قلبى شده اند، خود را به بالین ایشان رسانده و فشار خونشان را گرفتم .

فشار ایشان ، عدد 5 را نشان مى داد كه از نظر طبى خیلى خطرناك بود، كارهاى اولیه را انجام دادم و پس از دو ساعت كه قدرى وضع بهتر شده بود، ولى قاعدتا امام نمى توانستند و نمى بایستى حركت كنند، آماده حركت شدند.
عرض كردم : آقا جان ! چرا برخاستید؟
فرمودند: نماز!
عرض كردم : آقا شما در فقه مجتهدید و من در طبّ، حركت شما به فتواى طبّى من حرام است ، خوابیده نماز بخوانید.
ایشان با دقّت به نظر من عمل كردند و خوابیده نماز خود را خواندند.

منبع: كتاب داستان دوستان جلد 5

 

]]>
نماز گزاردن در كنار قبر امام معصوم، از كعبه افضل است 2017-11-30T08:22:23+01:00 2017-11-30T08:22:23+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/31 وَ مِنْ حَدِیثِ كَرْبَلاَ وَالْكَعْبَةْ ـ لِلكَرْبَلاَ بانَ عُلُوُّ الرُّتْبَة‌ ظاهراً اشاره‌ است‌ به‌ حدیثی‌ كه‌ ابنُ قُولَوَیْه‌ در كتاب‌ جلیل‌ و نفیس‌ «كَامِلُ الزِّیَارَات‌»، از پدرش‌، از سَعْد بن‌ عبدالله‌، از أبی‌عبدالله‌ الرَّازیّ، از حَسَن‌ بن‌ علیّ بن‌ أبی‌ حَمْزَة‌، از حَسَن‌ بن‌ محمّد بن‌ عَبْدالكریم‌ أبِی‌ عَلِیّ، از مُفَضَّل‌ بن‌ عُمَر، از جَابِر جُعْفِی‌ روایت‌ می‌كند كه‌: قال‌: قال‌ أبوعبدالله‌ علیه‌ السّلام‌ للمفضّل‌:  كَمْ بَیْنَكَ وَ بَیْنَ قَبْرِ الْحُسَیْ

وَ مِنْ حَدِیثِ كَرْبَلاَ وَالْكَعْبَةْ ـ لِلكَرْبَلاَ بانَ عُلُوُّ الرُّتْبَة‌ ظاهراً اشاره‌ است‌ به‌ حدیثی‌ كه‌ ابنُ قُولَوَیْه‌ در كتاب‌ جلیل‌ و نفیس‌ «كَامِلُ الزِّیَارَات‌»، از پدرش‌، از سَعْد بن‌ عبدالله‌، از أبی‌عبدالله‌ الرَّازیّ، از حَسَن‌ بن‌ علیّ بن‌ أبی‌ حَمْزَة‌، از حَسَن‌ بن‌ محمّد بن‌ عَبْدالكریم‌ أبِی‌ عَلِیّ، از مُفَضَّل‌ بن‌ عُمَر، از جَابِر جُعْفِی‌ روایت‌ می‌كند كه‌: قال‌: قال‌ أبوعبدالله‌ علیه‌ السّلام‌ للمفضّل‌:

 كَمْ بَیْنَكَ وَ بَیْنَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ عَلَیْه‌ ِ السَّلاَمُ؟ قُلْتُ: بِأبِی‌ أنْتَ وَ أمِّی‌! یَوْمٌ وَ یَعْضُ یَوْمٍ آخَرَ! قَالَ: فَتَزُورُهُ؟ فَقَالَ: نَعَمْ! قَالَ: فَقَالَ: ألاَ اُبَشِّرُكَ؟ ألاَ أُفَرِّحُكَ بِبَعْضِ ثَوَابِهِ؟

 «كه‌ او گفت‌: حضرت‌ صادق‌ علیه‌ السّلام‌ به‌ مفضّل‌ گفتند: چقدر منزل‌ تو با قبر حسین‌ علیه‌ السّلام‌ فاصله‌ دارد؟ گفت‌: پدرم‌ و مادرم‌ فدایت‌ شود؛ یك‌ روز و مقداری‌ از روز دیگر! حضرت‌ گفتند: آیا حسین‌ را زیارت‌ می‌كنی‌؟ گفت‌: آری‌! حضرت‌ گفتند: آی‌ می‌خواهی‌ من‌ ترا به‌ بعضی‌ از ثوابهای‌ آن‌ بشارت‌ دهم‌، آیا می‌خواهی‌ ترا بدان‌ مسرور و خشنود سازم‌؟»

 من‌ گفتم‌: آری‌ فدایت‌ شوم‌! حضرت‌ گفتند: چون‌ یكنفر از شما در مقدّمات‌ سفر كربلا افتد؛ و در تجهیز آن‌ بر آید، و آماده‌ گردد؛ فرشتگان‌ سماوی‌ بدین‌ جهت‌ به‌ همدیگر بشارت‌ می‌دهند؛ و چون‌ سواره‌ و یا پیاده‌ از منزلش‌ بیرون‌ آید؛ خداوند چهار هزار مَلك‌ از ملائكه‌ خود را بر او می‌گمارد؛ تا بر او صلوات‌ بفرستند تا به‌ قبر حسین‌ علیه‌ السّلام‌ برسد.

 در اینجا حضرت‌ دستور، و كیفیّت‌ دخول‌، و مَتْنِ زیارت‌ را بیان‌ می‌كنند؛ و پس‌ از تمام‌ شدن‌ زیارت‌ می‌گویند: ثُمَّ تَمْضِی‌ إلَی‌ صَلَوتِكَ. وَ لَكَ بِكُلِّ رَكْعَةٍ رَكَعْتَهَا عِنْدَهُ كَثَوَابِ مَنْ حَجَّ ألْفَ حِجَّةٍ وَاعْتَمَرَ ألْفَ عُمْرَةٍ، وَ أعْتَقَ ألْفَ رَقَبَةٍ، وَ كَأنَّمَا وَقَفَ فِی‌ سَبِیلِ اللهِ ألْفَ مَرَّةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ ـ الحدیث‌.(1)

 «و پس‌ از آن‌ برای‌ خواندن‌ نمازت‌ رهسپار می‌شوی‌! و از برای‌ تو، به‌ پاداش‌ هر ركعت‌ نماز كه‌ در نزد حسین‌ بخوانی‌؛ ثواب‌ كسی‌ را می‌دهند كه‌: هزار مرتبة‌ حجّ، و هزار مرتبه‌ عمره‌، انجام‌ داده‌ باشد؛ و هزار بنده‌ آزاد كرده‌ باشد؛ وگویا هزار بار در معركة‌ جهاد در راه‌ خدا با پیغمبر مرسلی‌، برای‌ جهاد قیام‌ كرده‌ است‌ ـ تا آخر حدیث‌.

 عجیب‌ اینجاست‌ كه‌ عامّه‌ بر سنّت‌ و عمل‌ عُمَر، اُمور خود را پایه‌گذاری‌ می‌كنند؛ و أفعال‌ او را، اُصول‌ عملیّه‌ برای‌ أفعال‌ خود بشمار می‌آورند؛ گر چه‌ بعد از آن‌ عمل‌، رسول‌ خدا او را نهی‌ كرده‌ باشند؛ و یا أمیرالمؤمنین‌ علیه‌ السّلام‌ او را بر اشتباه‌ خود واقف‌ ساخته‌ باشند. گویا عامّه‌ سنّت‌ و عمل‌ وی‌ را بر سنّت‌ و عمل‌ رسول‌ خدا مقدّم‌ می‌دارند؛ و این‌ مصیبتی‌ برزگ‌ است‌ كه‌ با هیچ‌ منطق‌ و برهان‌، و با هیچ‌ طرز تفكیری‌، جز جمود و ركود و تعصّب‌ كوركورانه‌، و به‌ تعبیر قرآن‌ مجید، بر حَمِیَّتِ جاهلی‌، جُور و درست‌ در نمی‌آید. و این‌ حقیقت‌ در لابلای‌ بسیاری‌ از أحكام‌ در فقه‌ عامّه‌ مشهود است‌.

پی نوشتها:

1- «كامل‌ الزّیارات‌»، از ص‌ 205 تا ص‌ 207؛ و مجلسی‌ رضوان‌ الله‌ علیه‌ در «بحار الانوار»، در كتاب‌ «مزار»، از طبع‌ كمپانی‌، ج‌ 21، ص‌ 146 و 147 و از طبع‌ حروفی‌ ج‌ 101 ص‌ 82 از ابن‌ قولویه‌ روایت‌ كرده‌ است‌. و مرحوم‌ شیخ‌ عبدالحُسین‌ أمینی‌ تبریزی‌، صاحب‌ «الغدیر»، در تعلیقة‌ آن‌ گفته‌ است‌: ظاهراً كلمة‌ مفضّل‌ در خطاب‌ حضرت‌، اشتباه‌ است‌، یا از راویان‌ و یا از ناسخان‌ این‌ اشتباه‌ رخ‌ داده‌ است‌؛ و صحیح‌ جابر است‌، همچنانكه‌ در مزار كبیر مشهدی‌ با اسناد خود روایت‌ كرده‌ است‌؛ و در آن‌ مفضّل‌ نیست‌؛ و همچنین‌ در روایت‌ ابن‌ طاووس‌ در كتاب‌ «مزار» او، از جابر آورده‌، و مخاطب‌ به‌ خطاب‌ اوست‌.

منبع: کتاب امام شناسی- جلد یازدهم

]]>
بعضى از اسرار و آداب باطنیه نماز 2017-11-29T16:34:18+01:00 2017-11-29T16:34:18+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/62 بدان كه: نماز، تركیبى است الهى و معجونى است آسمانى كه مركب است از اجزاى‏بسیار، كه بعضى از آنها به منزله روح، و بعضى به مثابه اعضاى رئیسه بدن، و بعضى به‏منزله سایر اعضا است. و توضیح این مطلب آن است كه: مثلا انسان كه حقیقت آن مركب است از: اجزاى‏معینه.انسان موجود كامل نیست مگر به معنى باطنى، كه روح او است.و اعضاى‏محسوسه كه در اندرون او و بعضى دیگر در ظاهرند.و این اعضا مختلف‏اند: بعضى از آنها چیزى است كه: به نبودن آنها انسان نیز معدوم است و به زوال آنه

بدان كه: نماز، تركیبى است الهى و معجونى است آسمانى كه مركب است از اجزاى‏بسیار، كه بعضى از آنها به منزله روح، و بعضى به مثابه اعضاى رئیسه بدن، و بعضى به‏منزله سایر اعضا است.

و توضیح این مطلب آن است كه: مثلا انسان كه حقیقت آن مركب است از: اجزاى‏معینه.انسان موجود كامل نیست مگر به معنى باطنى، كه روح او است.و اعضاى‏محسوسه كه در اندرون او و بعضى دیگر در ظاهرند.و این اعضا مختلف‏اند:

بعضى از آنها چیزى است كه: به نبودن آنها انسان نیز معدوم است و به زوال آنهازندگى نیز زایل مى‏گردد، مثل دل و جگر و سر و امثال آنها.

و بعضى دیگر از این قبیل است كه: آدمى به نبودن آنها نمى‏میرد و لیكن ظاهرناقص مى‏گردد.و تمامیت انسانیت از او زایل مى‏شود، مثل دست و پا و چشم و زبان ونحو اینها.

و بعضى دیگر از چیزى است كه: به برطرف شدن آنها حسن برطرف مى‏شود وآدمى قبیح منظر مى‏گردد، چون ابرو و مژه و ریش و گوش.

و بعضى دیگر از آنهاست كه تمامیت‏حسن، به نبودن آنها برطرف مى‏گردد، مثل‏گشادى چشم و سیاهى مو و سرخى رو و نحو اینها.

پس همچنان نماز، حقیقتى است مركبه كه شریعت مقدسه آن را از امور مختلفه‏مصور كرده و ما را به فعل آن مامور نموده.و روح آن، نیت قرب و اخلاص و حضورقلب، و اركان آن، كه تكبیرة الاحرام و ركوع و سجود و قیام باشد به منزله اعضاى رئیسه‏است كه به ترك آنها نماز فوت مى‏شود.و وجود آن بدون آنها صورت نمى‏بندد.

و سایر اعمال واجبه آن، از: فاتحه و سوره و ذكر ركوع و سجود و طمانینه و تشهدو غیر اینها از واجبات، كه نماز به ترك آنها باطل مى‏شود - از روى عمد نه سهو - به‏منزله دست و پا و چشم و زبان و آلات تناسل و امثال اینهاست كه گاهى انسان به تلف‏آنها تلف مى‏شود، و گاه نمى‏شود.

و اعمال مستحبه و آداب مندوبه، از: قنوت و دعاى تكبیرة الافتتاح و تكبیرات‏زایده از قدر واجب از اذكار، به منزله ابرو و چشم و ریش و مژه و سیاهى حدقه وسرخى رخسار و امثال اینهاست، كه فوات بعضى از اینها حسن را بر طرف مى‏كند.وفوات بعضى، كمال حسن را.و شخص نمازگزار به برطرف شدن آنها قبیح منظر و كریه‏صورت مى‏گردد.

و چون این را دانستى پس اى جان برادر! بدان كه: نماز تو تحفه و هدیه‏اى است كه به‏بارگاه مالك الملوك مى‏برى و به آن، به حضرت او تقرب مى‏جویى.مانند كنیزى كه‏كسى به عنوان هدیه براى پادشاهى برد كه به واسطه آن به سلطان تقرب جوید.و این‏تحفه را امروز به عرض پروردگار مى‏رساند و در روز عرض اكبر آن را به تو ردمى‏نمایند.پس دیگر اختیار به دست توست و ببین چه بایدت كرد؟ پس هر كه آن را به نحوى كه خدا مقرر فرموده است‏به جا آورد و اعمال واجبه ومندوبه آن را به عمل آورد، و شرایط ظاهریه و باطنیه آن را مراعات نماید، و اخلاص‏و حضور قلب را از دست ندهد، مانند كسى است كه: بنده جوان صحیح مستوى الخلقه‏زیباروى و عاقل و كامل از براى پادشاهى مى‏برد.و هر كه همین اقتصار بر اعمال‏ظاهرى آن كند و از توجه دل و حضور قلب و قربت و اخلاص غافل گردد، مثل كسى‏است كه: بنده كورى یا كرى یا گنگى یا دست‏بریده‏اى یا پا بریده‏اى یا پیرى یا كریه‏منظرى را پیشكش كند.

پس اى غافل! آگاه شو و با خود تامل كن كه اگر خواهى تحفه به نزد پادشاه برى بلكه به نزد كسى كه بسیار از پادشاه پست‏تر باشد از امرا یا حكام یا عمال، چگونه سعى‏مى‏كنى در خوبى و پاكیزگى و حسن آن، تا به معرض قبول افتد.پس اى مغرور غافل‏بیچاره! تو را چه افتاده كه این قدر غفلت و مسامحه مى‏ورزى در خوبى هدیه‏اى كه‏مى‏فرستى به خدمت‏سلطان سلاطین، كه ابتداى تو از او و بازگشت تو به سوى او است.

و وارد شده است كه: «هر نمازى را كه آدمى ركوع و سجود آن را درست‏به جانیاورد اول خصمى خواهد بود از براى او در روز عرض اكبر، و خواهد گفت: خدا تو راضایع كند چنان كه تو مرا ضایع كردى‏1)

پس زنهار! از او غافل نگردى و آداب و شرایط آن را به جا آورى.

و بدان كه: آنچه از آداب و شرایط و احكام نماز كه متعلق به ظاهر آن است وظیفه‏علم فقه است.و در آنجا مبین است.

پی نوشتها:

1- احیاء العلوم، ج 1، ص 132

منبع: كتاب معراج السعادة

]]>
سبك شمردن نماز 2017-11-29T13:03:37+01:00 2017-11-29T13:03:37+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/59 مسعدة بن صدقه گوید، شنیدم : شخصى از امام صادق (ع ) پرسید: چرا شما زناكار را كافر نمى نامى ، ولى ترك كننده نماز را كافر مى نامى؟ در پاسخ فرمود: زناكار و مانند او این كار را بجهت غالب شدن غریزه شهوتش انجام مى دهد، ولى ترك كننده نماز، آن را نمى كند جز بخاطر استخفاف و سبك شمردن نماز، زناكار بخاطر لذت و كامیابى به سوى زن اجنبى مى رود ولى كسى كه نماز را ترك مى كند و قصد آن را دارد، در این كار لذتى نیست ، پس ترك او بر اثر سبك شمردن است ، و وقتى كه استخفاف و سبك شمردن ، محقق شد، كفر به س

مسعدة بن صدقه گوید، شنیدم : شخصى از امام صادق (ع ) پرسید: چرا شما زناكار را كافر نمى نامى ، ولى ترك كننده نماز را كافر مى نامى؟

در پاسخ فرمود: زناكار و مانند او این كار را بجهت غالب شدن غریزه شهوتش انجام مى دهد، ولى ترك كننده نماز، آن را نمى كند جز بخاطر استخفاف و سبك شمردن نماز، زناكار بخاطر لذت و كامیابى به سوى زن اجنبى مى رود ولى كسى كه نماز را ترك مى كند و قصد آن را دارد، در این كار لذتى نیست ، پس ترك او بر اثر سبك شمردن است ، و وقتى كه استخفاف و سبك شمردن ، محقق شد، كفر به سراغ او خواهد آمد.

منبع: كتاب داستان دوستان جلد 5

 

]]>
بى هوشى امام صادق علیه السلام در حال نماز 2015-05-11T21:34:18+01:00 2015-05-11T21:34:18+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/60 عارف ربانى ، عبدالرزاق قاسانى در تایلاتش گفته است : امام صادق علیه السلام در نماز بود كه ناگهان بى هوش بر زمین افتاد. علت آن را از حضرت پرسیدند. فرمود: پیوسته آیه را تكرار مى كردم تا این كه از گوینده اش ، آن را شنیدم . سپس ‍ مى گوید: فاضل میبدى در شرح دیوان ، از شیخ سهروردى نقل كرده است : زبان امام علیه السلام در این وقت مانند درخت موسى شده بود كه گفت : انى انا الله . این حكایت در الاحیاء فى تلاوة القرآن موجود است (1) پی نوشتها: 1- رساله ل

عارف ربانى ، عبدالرزاق قاسانى در تایلاتش گفته است : امام صادق علیه السلام در نماز بود كه ناگهان بى هوش بر زمین افتاد. علت آن را از حضرت پرسیدند.
فرمود: پیوسته آیه را تكرار مى كردم تا این كه از گوینده اش ، آن را شنیدم . سپس ‍ مى گوید: فاضل میبدى در شرح دیوان ، از شیخ سهروردى نقل كرده است : زبان امام علیه السلام در این وقت مانند درخت موسى شده بود كه گفت : انى انا الله . این حكایت در الاحیاء فى تلاوة القرآن موجود است (1)

پی نوشتها:

1- رساله لقاءالله ، ص 77.

منبع: كتاب داستانهاى عارفانه در آثار (علامه حسن زاده آملى)

]]>
نماز روش همه انبیاى الهى 2015-05-11T06:46:18+01:00 2015-05-11T06:46:18+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/61 در كتب روائى و جوامع حدیثى كه حاصل زحمات بزرگان و علماى دینى است احادیث و روایات بسیارى به چشم مىخورد كه معصومین(علیهم السلام) به این نكته متذكر شدهاند. به چند روایت از باب نمونه اشاره مىشود. رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) در حدیثى فرمودهاند: الصلاةُ مِنْ شرایع الدین وفیها مَرضاةُ الربّ ـ عزّ وجلّ ـ فَهِىَ منهاجُ الانبیاء. «نماز از سنتهاى دین و مایه خشنودى پروردگار و راه و روش پیامبران است»(1). و نیز فرموده اند: الصلاةُ منهاج الانبیاء. «نماز راه

در كتب روائى و جوامع حدیثى كه حاصل زحمات بزرگان و علماى دینى است احادیث و روایات بسیارى به چشم مىخورد كه معصومین(علیهم السلام) به این نكته متذكر شدهاند. به چند روایت از باب نمونه اشاره مىشود.

رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) در حدیثى فرمودهاند: الصلاةُ مِنْ شرایع الدین وفیها مَرضاةُ الربّ ـ عزّ وجلّ ـ فَهِىَ منهاجُ الانبیاء.

«نماز از سنتهاى دین و مایه خشنودى پروردگار و راه و روش پیامبران است»(1).

و نیز فرموده اند:

الصلاةُ منهاج الانبیاء. «نماز راه و روش انبیاء است»(2).

در حدیثى دیگر خداوند خطاب به حضرت موسى(علیه السلام) چنین مىفرماید: علیك بالصلاةِ فانَّها بمكان وَلَها عندى عهدٌ وثیقٌ. «بر تو باد به نماز، پس همانا نماز داراى مكان رفیع و پیمان محكمى پیش من مىباشد»(3).

از پیامبران و انبیاى الهى گذشته روایات و احادیثى منقول است كه درباره اهمیت و فضائل آن مىباشد. چنانچه از ابراهیم پیامبر(علیه السلام)وقتى كه همسر و فرزندش اسماعیل را به سرزمین مكه (حجاز) برد قرآن چنین نقل مىكند.

ربنا انى اسكنتُ مِنْ ذرّیتى بواد غیرَ ذى زرع عند بیتك المحرَّم ربّنا لیقیموا الصلاةَ.

«پروردگارا من بعضى فرزندانم را در سرزمین بىآب و علفى در كنار خانهاى كه حرم تو است ساكن ساختم تا نماز را برپا دارند»(4).

و از پندها و نصیحتهاى لقمان حكیم كه معاصر با داود پیامبر است قرآن مىفرماید:

یابنىّ اقم الصلاةَ وامُر بالمعروف وانه عنِ المنكر واصبر على ما اصابك اِنّ ذلك مِنْ عَزْم الاُمور.

«پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منكر كن و در برابر سختىها و مصائبى كه به تو مىرسد با استقامت باش و صبور باش كه این از كارهاى مهم و اساسى است»(5).

علاوه بر اینكه از این طریق (طریقه اخبار و احادیث وارده از معصومین(علیهم السلام)) مطلب براى ما ثابت شده است. راه دیگرى براى اثبات موضوع وجوددارد و آن تاریخ ادیان است كه نحوه عبادت پیروان آن را بیان مىدارد.

پی نوشتها:

1 ـ جامع احادیث الشیعه، ج4 ص22.

2 ـ بحار الانوار، ج82 ص231.

3 ـ كلمه الله، ص257.

4 ـ سوره مباركه ابراهیم، آیه 37.

5 ـ سوره مباركه لقمان، آیه 17.

منبع: كتاب نقش نماز در شخصیت جوانان

]]>
نماز سحرگاهان 2015-04-04T12:02:42+01:00 2015-04-04T12:02:42+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/58 سعیدبن محمدبن جنید معروف به ابن جنیداز داشنمدان و عرفاى نامى قرن سوم به شمار مى آمد، او استادى زبردست و عالمى ناطق بود، ولى در سلك صوفیان به شمار مى رفت ، او در سال 297هجرى قمرى از دنیا رفت یكى از علماى بزرگ آن عصر بنام جعفر خالیدى مى گوید: او را در عالم خواب دیدم و به او گفتم : خداوند با تو چگونه رفتار كرد در پاسخ گفت : همه این اشارت و عبارت و رسوم و علوم (صوفیانه) كه داشتم به حالم سودى نبخشید. و ما نفعنا الا ركعات كنا نركعها فى الاسحار. جز چند ركعت نمازى كه در سحرگاهان مى خوان

سعیدبن محمدبن جنید معروف به ابن جنیداز داشنمدان و عرفاى نامى قرن سوم به شمار مى آمد، او استادى زبردست و عالمى ناطق بود، ولى در سلك صوفیان به شمار مى رفت ، او در سال 297هجرى قمرى از دنیا رفت

یكى از علماى بزرگ آن عصر بنام جعفر خالیدى مى گوید: او را در عالم خواب دیدم و به او گفتم : خداوند با تو چگونه رفتار كرد
در پاسخ گفت : همه این اشارت و عبارت و رسوم و علوم (صوفیانه) كه داشتم به حالم سودى نبخشید.
و ما نفعنا الا ركعات كنا نركعها فى الاسحار.
جز چند ركعت نمازى كه در سحرگاهان مى خواندم ، چیزى به حالم ، سود نبخشید

خفتگان را از زمرمه مرغ سحر

 

حیوان را خبر از عالم ربانى نیست

منبع: كتاب داستان دوستان جلد 5

 

]]>
قضاى سى سال نماز 2015-04-04T12:00:22+01:00 2015-04-04T12:00:22+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/56 شخصى اهل مسجد و نماز بود، نماز جماعتش ترك نمى شد، به قدرى مقیّد بود كه زودتر از دیگران به مسجد مى آمد و در صف اوّل جماعت قرار مى گرفت و آخرین نفرى بود كه از مسجد بیرون مى رفت ، روشن است كه چنین انسانى ، باید فردى خدا ترس و متدین و متعهد باشد، یكى از روزها امورى باعث شد كه اندكى دیر به مسجد رسید، دید در صف اوّل جماعت جا نیست مجبور شد در صف آخر قرار بگیرد، ولى پیش خود خجالت مى كشید و آثار شرمندگى از چهره اش پدیدار شد، با خود مى گفت چرا در صف آخر قرار گرفتم ... ناگهان به خود آمد كه این

شخصى اهل مسجد و نماز بود، نماز جماعتش ترك نمى شد، به قدرى مقیّد بود كه زودتر از دیگران به مسجد مى آمد و در صف اوّل جماعت قرار مى گرفت و آخرین نفرى بود كه از مسجد بیرون مى رفت ، روشن است كه چنین انسانى ، باید فردى خدا ترس و متدین و متعهد باشد، یكى از روزها امورى باعث شد كه اندكى دیر به مسجد رسید، دید در صف اوّل جماعت جا نیست مجبور شد در صف آخر قرار بگیرد، ولى پیش خود خجالت مى كشید و آثار شرمندگى از چهره اش پدیدار شد، با خود مى گفت چرا در صف آخر قرار گرفتم ...

ناگهان به خود آمد كه این چه فكر باطلى است كه بر من چیره شده است ؟ اگر خلوص باشد كه روح عبادت است ، صف اول و آخر ندارد،به خود گفت : عجب !معلوم مى شود سى سال نماز تو آلوده به ریا بوده ، و گرنه نمى بایست صف آخر، شائبه اى در دل تو ایجاد كند.
این فكر، نورى در قلبش به وجود آورد، كه باید چاره جوئى كرد، و تا دیر نشده ، غول ریا را از كشور تن بیرون نمود، به سوى خدا پناه برد، و از شر شیطان به پناه الهى رفت ، با صبر و حوصله ، توبه حقیقى كرد و خود را اصلاح نمود، و تصمیم گرفت كه تمام نمازهاى سى ساله اش را قضا كند، زیرا دریافت كه در صف اوّل بوده ، و در آنها شائبه ریا وجود داشته ، آرى از خواب غفلت بیدار گشت و با همّتى قوى روح و روان خود را با آب توبه حقیقى شستشو داد و نمازهاى سى ساله اش را قضا نمود.

منبع: كتاب داستان دوستان جلد 5

 

]]>
نماز شب حضرت مهدى علیه السلام 2015-04-04T11:58:18+01:00 2015-04-04T11:58:18+01:00 tag:http://atromarket.ir/post/55 استاد الهى و عارف ربّانى ، مرحوم حاج شیخ جواد انصارى همدانى رحمه الله علیه مى فرمود: یكى از مؤمنان ، شبى كه براى نماز شب بیدار شده بود مشاهده كرد كه در حدود پانصد خانه از خانه هاى همدان نورافشانى مى كنند. به او الهام شده بود كه در این خانه ها نماز شب خوانده مى شود، در نقطه اى (از زمین ) عمودى از نور دیده بود كه تا آسمان كشیده شده است و به او الهام شده بود كه در آن مكان ، وجود مقدّس حضرت مهدى علیه السلام هست كه به نماز شب ایستاده است.(1) پی نوشتها: 1- رساله لقاءاللّه : ص 130 -

استاد الهى و عارف ربّانى ، مرحوم حاج شیخ جواد انصارى همدانى رحمه الله علیه مى فرمود:
یكى از مؤمنان ، شبى كه براى نماز شب بیدار شده بود مشاهده كرد كه در حدود پانصد خانه از خانه هاى همدان نورافشانى مى كنند. به او الهام شده بود كه در این خانه ها نماز شب خوانده مى شود، در نقطه اى (از زمین ) عمودى از نور دیده بود كه تا آسمان كشیده شده است و به او الهام شده بود كه در آن مكان ، وجود مقدّس حضرت مهدى علیه السلام هست كه به نماز شب ایستاده است.(1)

پی نوشتها:

1- رساله لقاءاللّه : ص 130 - 131.

منبع: كتاب داستانهایی از نماز شب

]]>